NGOs want Nestle to withdraw commercials from Belarusian TV

NGOs want Nestle to withdraw commercials from Belarusian TV

52 NGOs from 18 countries asked the Swiss food company, Nestle, to withdraw their advertising from the Belarusian state television. As they indicated, one-third of the spots broadcast in the regime's medium concern the company's products.

"In this way, you directly finance the propaganda of the dictatorial regime in Belarus, which discredits the Belarusian democratic movement," wrote in an open letter to the management of Nestle in Zurich.

As emphasized, "Nestle places advertisements for its coffee, candy bars, and cat food alongside the terrifying image of frightened and battered opponents of the regime" by Alyaksandr Lukashenka. "Monitoring shows that every third advertisement comes from Nestle. No other Western company finances inhuman propaganda to such an extent" - it was noted.

The authors of the letter, including the Swedish non-governmental organization Oestgruppen, the Belarusian National Anti-Crisis Board with its seat in Poland, and the Helsinki Foundation for Human Rights, reminded that the situation of the Belarusian media has been alarming for years. In the Reporters Without Borders ranking of press freedom, the country was ranked 158th out of 180 countries. On May 18, the most popular independent portal, Tut.be, was closed. There are currently 25 media workers in Belarusian prisons. (PAP)